Michael Ackerman - Half Life

20.12.2012. godz. 19:00 - slide show i spotkanie z artystą


Projekt Half Life Michaela Ackermana, prezentowany w formie slide show, zapoczątkowany został w 2004 roku. Jest to cykl, który podlega nieustannym przeobrażeniom i zmianom. Autor tytułem Half Life nawiązał do chemicznego pojęcia okresu półrozpadu, ale jego wieloznaczność pozwala szukać własnych interpretacji w zupełnie innych obszarach. To fotografie portretowe i pejzażowe wychodzące z ciemności i rodzaju surrealistycznego oświetlenia, które tylko Ackerman potrafi osiągnąć. Jednocześnie intencją artysty nie jest fotografia dokumentacyjna, pokazuje on raczej swój własny sposób patrzenia na świat, złożony z tkliwości, miłości, samotności i niepokoju, podkreślając także wątpliwości i obsesje.

Michael Ackerman - amerykański fotograf ur. W 1967r. w Tel Avivie, związany z paryską galerią VU. Opublikował trzy zbiory fotografii- „End Time City” (1999), za który otrzymał nagrodę Nadara (najbardziej prestiżowa nagroda francuska za album fotograficzny), „Fiction” (2001), oraz „Half life” (2011). W 1998 roku otrzymał nagrodę Infinity przyznawana przez International Center of Photography w Nowym Jorku. Tworzy głównie czarno-białe fotografie charakteryzujące się głębokim, wewnętrznym charakterem. Wystawia w najważniejszych galeriach na świecie. Jego ostatni projekt to multimedialny pokaz slajdów.

Half Life is Michael Ackerman’s third opus. After “End Time City” (1999), a crazy journey through the city of Varanasi, India, and then “Fiction” (2001), where unity of place is shattered into a sequence of images that seem to have been made in haste between New York and Europe, “Half Life” fills in the outlines of a territory that Michael Ackerman has depicted as his life has progressed, in recent years focusing on Poland and Berlin. Portraits and landscapes emerge from pitch darkness and the kind of surreal lighting only Ackerman knows how to achieve. They reveal a mindscape that borrows from reality just enough to feed itself. Michael Ackerman’s approach involves no documentary intentions, apart from demonstrating his own way of looking at the world, made up of feelings of tenderness, love, loneliness and anxiety, but also underscored by doubts and obsessions. Half Life forms a narrative in which past and present blend together in a subjective approach that blurs all temporal and geographical reference points.